پشت پرده شبکه اهل بیت؟!!!

پشت پرده شبکه اهل بیت؟!!!

فرهنگی مذهبی- نیازمندی ها - یارانه - و خیلی چیزای جالب دیگه
پشت پرده شبکه اهل بیت؟!!!

پشت پرده شبکه اهل بیت؟!!!

فرهنگی مذهبی- نیازمندی ها - یارانه - و خیلی چیزای جالب دیگه

فهرست کاهش قیمت 15 کالا پس از هدفمند کردن یارانه ها


بررسی فهرست 15 کالا که پس از هدفمند کردن یارانه ها بر اساس آمار ارائه شده در بازار کاهش پیدا کرده است.








حتی اگر حالاهم قرار نیست اتفاق بیافتد اما کاش یک کارگردان شناخته شده در آینده ای نزدیک خیلی سریع دست به کار شود و یکی از بهترین سناریو های حال حاضر ایران را به فیلم تبدیل کند. سناریوی « اجرای هدفمند کردن یارانه » آنقدر « متن » خوبی دارد که تا حد زیادی خیال سازنده تصویری آن را راحت خواهد کرد.

سالیان به نسبت طولانی ای بر روی تدوین « متن » طرح هدفمند کردن یارانه ها کار شده بود اما هیچ گاه پایانی برای آن در نظر گرفته نشد تا اینکه دولت دهم آن را به پایان برد تا دیگران در صورت تمایل ادامه داستان را فاز اجرایی آن دنبال کنند. در پایان « متن » تدوین طرح هدفمند کردن یارانه ها محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری در یک برنامه زنده تلویزیونی حضور پیدا کرد و پس از توضیح چند باره در رابطه با ضرورت اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها عنوان کرد: « « قانون هدفمندکردن یارانه‌ها ازیک‌شنبه، 29 آذر اجرا می‌شود. » شاید برای او این لحظه شبیه زمانی بود که بغض قهرمان های قصه از فرط شادی می ترکد.

او که یک نفس و تند تند در پاسخ به سوالاتی که هر از گاهی توسط مجری برنامه از او پرسیده می شد در رابطه با طرح هدفمند کردن یارانه ها سخن می گفت در پایان این بخش از گفته های خود با اقتدار گفت: « این راهی است که ما شروع کردیم؛ با این اقدام گام آخر مرحله اول برداشته شده و ما وارد شرایط جدید اقتصادی می شویم. »

این کلمات که در حلقه های ویدیویی و آرشیو رسانه های مکتوب به ثبت رسیده است شاید بعد ها به یکی از نشانه های مهم لحظه های تاریخ ایران تبدیل شود. به این ترتیب تاریخ اقتصادی ایران با به اجرای در آمدن سناریوی « طرح هدفمند کردن یارانه ها » به مرحله ای تازه رسید. سناریویی که به گفته بسیاری از کارشناسان در حین « تدوین » با جنگ های روانی بسیاری همراه بود تا در شروع اجرای آن برخی از گمانه زنی ها حکایت از افزایش یک باره قیمت کالا های مختلف داشته باشد. بر خلاف این استدلال پس از هدفمند کردن یارانه ها لیست تقریبا قابل توجه ای از اقلام مختلف انتشار پیدا کرد مبنی بر اینکه قیمت برخی محصولات پس از به اجرا در آمدن سناریوی طرح هدفمند کردن یارانه ها کاهش پیدا کرده است. آنچه در ادامه خواهد آمد فهرستی از اقلامی است که بنا به گفته فعالان مرتبط با آن پس از اجرای هدفمند کردن یارانه ها طی همین مدت زمان کوتاه کاهش پیدا کرده است. قضاوت را هم به خود شهروندان می سپاریم.

شاید هم کمی برای قضاوت برای اثرات تورمی طرح هدفمند کردن یارانه ها زود باشد همانطور که وزیر اقتصاد نیز همین نگاه را دارد و بیان کرده است برای بررسی اثرات این طرح زود است: « وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه هنوز زود است که اثرات پایداری تغییر مصرف مردم اعلام شود، عنوان کرد: اصلاح نسبی قیمت حاملهای انرژی باعث کاهش قاچاق سوخت از جمله نفت، بنزین و گازوئیل شده است. »





میوه

آغازطرح هدفمند کردن یارانه ها در آستانه یکی از شب های سنتی ایران تحت عنوان « شب یلدا » بود. یکی از کالاهای « شب یلدا » که در حجم زیادی مورد استفاده قرار می گیرد بی تردید میوه است. بنا براین انتظار بر این بود که قیمت برخی از محصولات در این بخش بنا به افزایش تقاضا بیشتر شود اما در مقابل پس از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در برخی از کالا ها نیز شاهد کاهش قیمت بودیم. علات آن را نیز رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی اینگونه عنوان کرد: « عرضه و تقاضای موجود در بازار تعیین‌کننده نهایی قیمت میوه است. هر چند که با اجرای این قانون هزینه حمل و نقل مقداری افزایش یافته اما به دلیل افزایش حجم تولید، تغییر قیمت خاصی در قیمت میوه و تره‌بار ایجاد نشده است. » بر این اساس در گروه میوه های تازه قیمت پرتقال درجه دو نیم درصد کاهش پیدا کرد.

در گروه‌ سبز‌یهای تازه قیمت گوجه‌فرنگی بعد از چندین هفته رکوردداری با 16.3 درصد کاهش به یک‌هزار و 800 تومان رسید اما بنابه گفته رئیس اتحادیه بارفروشان این قیمت در میادین تره بار امروز 500 تا یک هزار تومان بوده است.

در سایر اقلام این گروه سیب‌زمینی 714 تومان(6 دهم درصد کاهش) لوبیا سبز 1196 تومان (1.2 درصدکاهش) داشته است.

قند و شکر

هنوز یک هفته از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها نگذشته بود که رییس اتحادیه کشوری بنکداران مواد غذایی از کاهش نرخ عمده فروشی قند و شکر در هر کیلوگرم 200 ریال نسبت به هفته گذشته خبر داد. خبری که دو روز بعد از اظهار نظر رییس اتحادیه کشوری بنکداران از سوی خبرگزاری ها نیز تایید شد. بر این اساس هر کیلوگرم قند و شکر به قیمت یک‌هزار و 400 تومان (یک دهم درصد کاهش) و شکر 1193 تومان (7 دهم درصد کاهش) فروخته شد. همچنین چای خارجی هر بسته‌ای 500 گرمی به قیمت 5289 (2 دهم درصد افزایش مواجه بوده است) عرضه شد. از سوی دیگر اعلام شد که قیمت هر کیلوگرم قند پس از حدود 10 روز از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها 20 تومان کاهش پیدا کرد.

لبنیات

اگرچه قیمت برخی محصولات گروه لبنیات طی یک هفته گذشته افزایش پیدا کرده است اما در مقابل قیمت پنیر غیرپاستوریزه یک دهم درصد کاهش داشت و قیمت تخم‌مرغ 9 دهم درصد کاهش داشته است. پنیر غیرپاستوریزه هر بسته 450 گرمی به قیمت 1519 تومان و هر شانه تخم‌مرغ (2کیلوگرم) 3335 تومان ( 9 دهم درصد کاهش )، عرضه شد.

حبوبات

در این گروه شاید بیشترین کاهش قیمت پس از هدفمند کردن یارانه ها اتفاق افتاده باشد به طوریکه در دومین هفته از اجرای این طرح قیمت نخود، عدس و لوبیا سفید ثابت بود ولی بهای لوبیا چیتی معادل 6 دهم درصد، لوبیا چشم‌بلبلی 2 دهم درصد و لوبیا قرمز یک دهم درصد کاهش پیدا کرد.

مرغ و گوشت گوسفندی

در همان نخستین هفته اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها خبری به نقل از رییس اتحادیه مرغ انتشار پیدا کرد که واکنش های بسیاری را به دنبال داشت و با برپسب غیر واقعی بودن همراه شد. رییس اتحادیه مرغ ادعا کرده بود قیمت این محصول به دلیل افزایش عرضه تا 10 درصد کاهش پیدا کرده است. این ادعا در حالی از سوی رییس اتحادیه مرغ عنوان شد که آمار های بانکی مرکزی حکایت از این دارد که قیمت گوشت مرغ به قیمت 2 هزار و 900 تومان عرضه شده و 3 دهم درصد با کاهش همراه بوده است. از سوی دیگر و براساس آمارهای بانک مرکزی قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی با استخوان در هفته گذشته 17 هزار و 300 تومان عنوان شد که می توان گفت قیمت این کالا معادل 1 دهم درصد کاهش داشته است.

ماکارونی

با هدفمند شدن یارانه آرد، قیمت ماکارونی 8.5 تا 17 درصد کاهش یافت و از اول دی و پس از دو روز از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها این محصول با قیمت‌های جدید عرضه ‌شد. رئیس هیأت‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان ماکارونی ایران با اعلام خبر کاهش 8 تا 17 درصدی قیمت ماکارونی با هدفمند شدن یارانه آرد قیمت های جدید این محصول را به این شکل عنوان کرد: « قیمت ماکارونی 500 گرمی 540 تومان، ماکارونی 700 گرمی 750 تومان و ماکارونی 900 گرمی 825 تومان تعیین شد و این قیمت‌ از اول دی ماه در کل کشور اعمال شده است. »

لاستیک خودرو

رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن تهران در دومین هفته اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها از کاهش 3 تا 5 درصدی قیمت انواع لاستیک خودرو در یک ماهه گذشته خبر داد و ادعا کرد این کاهش قیمت در راستای تعامل تولید کنندگان و توزیع کنندگان لاستیک با وزارت بازرگانی و در حمایت از اجرای قانون هدفمند شدن یارانه ها است.


منبع :راسخون

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد