پاسخ امام خمینی (ره) به نامه سرخپوستان آمریکا

فرزندان عزیز خوب دبیرستان اسپرینگ دال ایالت ارکانزاس آمریکا نامه محبت آمیز و هدیه ارزشمند شما عزیزان را دریافت نمودم.

اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی، دانش آموزان سرخ پوست مدرسه  مرکزی «اسپرینگ دال» در ایالت آرکانزاس آمریکا، نامه ای به حضور امام خمینی می نویسند و با ارسال یک جفت جوراب به عنوان هدیه از طرف دانش آموزان مدرسه، از امام می خواهند که یک شی خود را هر چند یک جوراب کهنه باشد به عنوان یادبود برای آنان ارسال دارد.
امام که از رنج و محرومیت سرخ پوستان که ساکنان اصلی آمریکا هستند، آگاه است، نامه ای پدرانه برای این مستضعفین محروم می نویسد و در ضمن به جای ارسال یک لباس کهنه که شاید در فرهنگ آنان بسیار با ارزش باشد، بلکه طبق نامه خودشان «از هر چیز دیگری برای ما با ارزشتر است» یک جلد کتاب برای آنان می فرستد که نشان دهنده تعالی و ترقی انسان در مطالعه کتاب است نه در نگهداری یک لباس کهنه.
یک کتاب که شامل سخنان ارزنده وآموزنده بزرگ رهبر اسلام حضرت پیامبر اکرم(ص) می باشد برای آنان می فرستد و آنان را در رسیدن به ارزشهای انسانی دعوت می کنند.

متن نامه امام خمینی(ره): « بسم الله الرحمن الرحیم. فرزندان عزیز خوب دبیرستان اسپرینگ دال ایالت ارکانزاس آمریکا نامه محبت آمیز و هدیه ارزشمند شما عزیزان را دریافت نمودم.
من می دانم که سرخ پوستان و سیاه پوستان در فشار و زحمت هستند. در تعلیمات اسلام فرق بین سفید و سرخ و سیاه نیست؛ آنچه انسانها را از یکدیگر امتیاز می دهد، تقوی و اخلاق نیکو اعمال نیک است.
از خداوند بزرگ می خواهم شما فرزندان عزیز را موفق کند و به راه راست هدایت فرماید.
یک جزوه از کلمات نصیحت آموز پیمبر بزرگ اسلام را که برای کودکان ایران هدیه داده اند، برای شما عزیزان می فرستم و به شما دعای خیر می کنم.
امید است در ارزشهای انسانی موفق باشید. روح الله الموسوی الخمینی»

نقش انقلاب اسلامی ایران در تغییر نگرش به آموزه مهدویت

چکیده

درک و فهم حقیقت انقلاب اسلامی، کار ساده‌ای است؛ اما هر ساده‌ای را نمی‌توان به سادگی بیان کرد. برای راه یافتن به میدان این حقیقت به زمان نیازمندیم. اسلام و ـ با تأکید پردامنه‌تر ـ تشیّع، در ساحت فلسفه تاریخ، فرایند تمدن‌سازی و ایستگاه آخر جهان، تصویری توان‌مند، غایت‌خواه و آرمان‌‌گرا را در اندیشه مهدویت به رخ همگان کشیده است؛ اما این اندیشه در طول تاریخ با هول و هراس‌های بسیاری آمیخته شده و بعضاً با اجمال و اهمال به مهجوریت کشیده شده است. با پیروزی انقلاب اسلامی، آموزة مهدویت که در گرداب حوادث روزگار، مورد غفلت و کوتاهی قرار گرفته بود، به بطن زندگی مسلمانان آورده شد. نگارنده در این مقاله می‌کوشد، میزان تأثیر انقلاب اسلامی را در آموزه مهدویت و نگرش مردم به این آموزه، نشان دهد.

 

مقدمه

وقوع انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی(ره) یکی از رخداد‌های بزرگ نیمة دوم سدة بیستم بود که سبب تغییرات و تحولات فراوان در کشور‌های منطقه و نیز ساختار قدرت جهانی شد. این تأثیر‌گذاری به طور عمده در پیشبرد روند بیداری و آگاهی مسلمانان و افزایش فعالیت‌های مؤثر دینی در کشورهای اسلامی ـ به ویژه جوامع شیعی ـ قابل مشاهده است. انقلابی که دقیقاً بر خلاف جریان سیلاب‌گونه تاریخ به پیش رفت و در عصری که دین و معنویت را در ردیف جادو و خرافات بر می‌شمردند، ایمان به غیب را به صحنه روزگار آورد، شایان ارزیابی و تحلیل دقیق است. امروز بیش از هر زمان، به درک و فهم حقیقت این تحول بزرگ نیازمندیم. این نیاز با گذشت روزها بیشتر می‌شود. گریز از ظاهر‌گرایی و رفتن به سوی حقیقت، استحکام بخشیدن به تفکری است که خود‌آگاهی را برای ما به ارمغان می‌آورد.

اگر آثار انقلاب اسلامی را از منظر تحولات فکری و توسعة اندیشه‌های دینی، اجتماعی و سیاسی مورد تعمق قرار دهیم، بدون شک بارزترین اثر را در حوزه اندیشه‌های دینی مشاهده خواهیم کرد. پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار حکومت دینی در ایران، انگیزه‌ساز کاوش در مبانی ایدئولوژیک اسلام شده است.

ضرورت بررسی نقش انقلاب اسلامی در تغییر رویکرد به اندیشة مهدویت بر اهل اطلاع، پوشیده نیست. با وجود این‌که آموزة مهدویت، ماهیتی درس‌آموز دارد، در طول تاریخ، این آموزه در حیات سیاسی اجتماعی شیعیان کم‌رنگ یا به عبارتی دچار تحریف و انحراف شد؛ به گونه‌ای که به آموزه‌ای فرعی و عزلت‌نشین مبدل گشت؛ ولی در روند انقلاب اسلامی، نگرش عمومی شیعیان به این آموزه تغییر کرد و به آموزه‌ای کارساز و رهگشا تبدیل شد. شاید وقوع انقلاب اسلامی را بتوان نقطة عطفی در نظریه‌پردازی‌های اندیشمندان اسلام‌شناس دانست که بسیاری از آنان را به بازاندیشی در نظریه‌های خویش در بارة آموزه مهدویت واداشت. در این نوشتار، فرض بر این بوده که اندیشة مهدویت در جایگاه یک سرمایة عظیم، نقش مهمی در تحولات اجتماعی دارد؛ از این‌رو، برای نشان دادن صحت این استدلال، تلاش می‌شود نشان داده شود:

1. انقلاب اسلامی چه تأثیری بر تغییر نگرش عمومی به آموزه مهدویت داشته است؟

2. آثار این تغییر نگرش، به چه شکل بوده است؟

نگاهی به 14 پیش بینی مطرح شده توسط حضرت امام (ره)

نگاهی به 14 پیش بینی مطرح شده توسط حضرت امام(ره)

پیش بینی در مورد عاقبت منتظری؛ پیش بینی حرکت مردم مصر و عاقبت حسنی مبارک؛ پیش بینی مخالفت با امام زمان(عج) توسط کسانی که با ولایت فقیه مخالفت می کنند.

  این پیش بینی ها باعث می شود که ما قدر و اندازه بنیانگذار نهضت و انقلاب اسلامی را بیشتر و بهتر از پیش بدانیم...
1- امام راحل(ره) در سال 43 ، سربازان من در گهواره ها هستند!
2 - پیش بینی فرار شاه و عاقبت رژیم پهلوی
3- پیش بینی در مورد تشکیل حکومت اسلامی در ایران
4- پیش بینی در مورد عاقبت منتظری
5- پیش بینی در مورد رهبری امام خامنه ای(مدظله)
6- پیش بینی نابودی مارکسیسم و سقوط شوروی
7- پیش بینی حمله عراق به کویت
8- پیش بینی عاقبت ذلت بار برای سران مزدور
9- پیش بینی حرکت مردم مصر و عاقبت حسنی مبارک
10- پیش بینی وقوع بیداری اسلامی در منطقه
11- پیش بینی فروپاشی آمریکا از درون
12- پیش بینی فتح قدس و آزادی فلسطین
13- پیش بینی نزدیکی ظهور و اتصال انقلاب اسلامی به ظهور
14- پیش بینی مخالفت با امام زمان(عج) توسط کسانی که با ولایت فقیه مخالفت می کنند.

آداب از گفتار ائمه معصومين (ع)

امام صادق عليه السلام : پوشيدن لباس كتانى بدن را فربه مى كند.
حضرت على عليه السلام : بپوشيد جامه پنبه اى را كه آن پوشش رسول خدا و پوشش مرده هاى خود را در آن كفن كنيد.
امام صادق عليه السلام : جامه سرخ تيره پوشيدن آن كراهت دارد مگر براى نوداماد.
حضرت امام محمد باقر عليه السلام : جايز نيست زنان را كه شبيه به مردان شوند زيرا كه رسول خدا صلى اللّه عليه و آله لعنت كرد مردانى را كه شبيه به زنان شوند و لعنت زنان را كه شبيه به مردان شوند در پوشيدن لباسها.
حضرت على عليه السلام : زير جامه را ايستاده پوشيدن باعث اندوه مى شود.
حضرت صادق عليه السلام : نعلين و كفش بهترين رنگها، رنگ زرد است .
حضرت على عليه السلام : چون لباس خود را از بدن بيرون آوريد بسم اللّه بگوييد تا جنيان نپوشند و اگر نگوييد جنيان آن جامه را مى پوشند تا صبح .
رسول اكرم صلى اللّه عليه و آله : يا على جان انگشتر در دست راست بكن تا از مقربان باشى . پرسيدند كه چه انگشتر در دست كنم فرمودند: كه عقيق سرخ .
حضرت رضا عليه السلام : انگشتر عقيق فقر و درويشى را بر طرف مى كند و در دست كردن عقيق نفاق را زايل مى كند.
حضرت صادق عليه السلام : انگشترى بگيريد كه نگينش عقيق باشد زيرا انسان پريشان نشود و عاقبت كارش نيكو گردد.
حضرت موسى كاظم عليه السلام : انگشترى زرد در دست كردن موجب آسانى است كه در آن هيچ دشوارى نباشد.
امام صادق عليه السلام : هر كه انگشترى فيروزه در دست كند دستش فقير نشود.
رسول اكرم صلى اللّه عليه و آله : خداوند عالميان مى فرمايد كه من شرم مى كنم از دستى كه به سوى من بلند شود به دعا و در آن دست انگشتر فيروزه باشد پس ‍ او را نااميد برگردانم .
حضرت صادق عليه السلام : سرمه كشيدن در شب چشم را نفع مى رساند و در روز زينت است .
حضرت محمد باقر عليه السلام : سرمه سنگ در ديده كشيدن دهان را خوشبو و مژگان را محكم و قوت جماع را زياد مى كند.
رسول اكرم صلى اللّه عليه و آله : اگر سير بودى چيزى مخور كه باعث پيسى مى شود.
امام موسى كاظم عليه السلام : اگر مردم در غذا خوردن ميانه رو باشند هميشه بدن ايشان سالم بماند.

امام، علمدار اسلام ناب محمدی (ص)

امروز هم در دنيا اسلامى که با ظلم و زورگويى درافتد و چپاولگرى و فساد را محکوم کند، وجود دارد. اين اسلام بايد در انتظار دشمنى ابرقدرتها و امريکا و صهيونيستها و کمپانيهاى غارتگر عالم و سلاطين فاسد و رؤساى مفسد امروز دنيا باشد.
روزى که ما پشت سر امام عزيز و علمدار اسلام ناب، شعارهاى اسلام واقعى را مطرح مى‏کرديم، مى‏دانستيم که دشمنها و قدرتها و ابرقدرتها در مقابل ما صف‏آرايى مى‏کنند. در صدر اسلام هم همين‏گونه بود. آن روزى که يهوديها و منافقان و کفار و مشرکان، اطراف مدينه‏ى پيامبر را محاصره کردند و جنگ احزاب و خندق را به وجود آوردند، مؤمنين واقعى گفتند: «هذا ما وعدنااللَّه و رسوله»؛ اين، چيز تازه‏يى نيست. خدا و رسولش به ما گفته بودند که بدها و شريرها و فاسدها عليه شما همدست خواهند شد. بنابراين، آنها چون صدق وعده‏ى الهى را ديدند، ايمانشان قويتر شد.
هرجا که اسلام واقعى آشکار شد، اگرچه قدرتهاى خبيث و پليد در مقابل آن صف‏آرايى کردند، اما انسانهاى پاک و دلهاى مطهر و روحهاى صاف و فطرتهاى پاک و ناآلوده، با همه‏ى توان و وجود از آن حمايت کردند. چرا ده ميليون انسان عزادار در ايام رحلت امام(ره) گرد پيکر مطهر آن بزرگوار جمع شدند و آن‏گونه بر سر و سينه‏ى خود مى‏زدند؟ چرا صدها ميليون مسلمان در سرتاسر عالم، به خاطر درگذشت يک انسان، اين‏طور عزادار و داغدار شدند؟ محبوبيت امام ما به خاطر چه بود؟ جواب، يک کلمه است: به خاطر اسلام. خود آن بزرگوار اين نکته را به ما ياد داد و خود او به ما فهماند و تأکيد کرد که به خاطر اسلام، خدا دلها را متوجه انقلاب و رهبر و ملت ايران کرد.
آن چيزى که به پاها و دلهاى شما قوّت داد، تا بتوانيد راههاى طولانى را طى کنيد و به اين‏جا بياييد، اسلام ناب و مدافع مظلوم و ناسازگار با ظالم بود. اين اسلام است که دلها را جذب و جمع مى‏کند و نيرويى عظيم و شکست‏ناپذير به وجود مى‏آورد. راز اصلى همين نکته است، که ما بايد آن را درست درک کنيم و هميشه به ياد داشته باشيم.
فرازي از بيانات مقام معظم رهبري در مراسم بيعت روحانيون و مسئولان و مردم استانهاي فارس، هرمزگان، شهرهاي قزوي، تاکستان و .... 21/4/1368

اکسیر بصیرت در جنگ نرم

امام خمینی(ره) می فرماید:

هدف،علم و اگاهی به نکته هاست که در انتخاب مسیر با بصیرت

حرکت کنند و خطر ها و گذرها و کمینگاه ها را بهتر بشناسند

امروزه الویت اصلی کشور مقابله با جنگ نرم دشمن است

که هدف ان ایجاد تردید،اختلاف و بدبینی میان احاد مردم است

و مهم ترین راه مقابله با ان تهاجم ، حفظ و تقویت بصیرت

و روحیه بسیجی، امید کامل به اینده

و مراقبت جدی در تشخیص هاست .

در واقع اگر روح کسی با اکسیر بصیرت جلا داده شود

فرد با نگاهی تمیز و تشخیص دهنده ،وانچه را که بوی باطل میدهد ،

شناخته و این شناخت وی را در برابر گلوله های نرم دشمن مصون میسازد.

{ با وجود اکسیر بصیرت فتنه های دشمن به خودش باز خواهد گشت}

جملات قصار امام خميني (ره) درباره قرآن

اگر قرآن نبود، باب معرفت الله بسته بود إلي الابَد

ـ قرآن كتاب انسان سازي است، مكتب اسلام مكتب انسان سازي است، انسان به همه ابعاد.

ـ اين قرآن است كه هدايت مي كند ما را به مقاصد عاليه‌اي كه در باطن ذاتمان توجه به او هست، و خودمان نمي دانيم.

ـ از انس با قرآن كريم، اين صحيفه الهي و كتاب هدايت، غفلت نورزند؛ كه مسلمانان هر چه دارند و خواهند داشت در طول تاريخ (گذشته و آينده)، ازبركات سرشار اين كتاب مقدس است.

ـ تدريس قرآن، در هر رشته اي از آن، را محطّ نظر به مقصد اعلاي خود قرار دهيد.

ـ هر مقداري كه شما عمل كرديد به قرآن، زير پرچمش رفتيد. پرچم قرآن اين نيست كه پرچم هاي ديگران هستند، پرچم قرآن عمل به قرآن است.

ـ مبادا قرآن مقدس و آيين نجات بخش اسلام را، بامكتب هاي غلط و منحرف كننده‌اي كه از فكر بشر تراوش كرده است، خلط نماييد.

ـ هيچ مکتبي بالاتر از قرآن نيست.

ـ آنچه مهم است اين است كه مسلمين به اسلام و قرآن عمل كنند. اسلام همه مسائلي را كه مربوط به زندگي بشر در دنيا و آخرت است، و آنچه را مربوط به رشد و تربيت انسان و ارزش انسان است، داراست.

ـ قرآن بايد در تمام شئون زندگي ما حاضر باشد.

ـ اين كتاب و اين سفره گسترده در شرق و غرب، و از زمان وحي تا قيامت، كتابي است كه تمام بشر: عامي، عالم، فيلسوف، عارف، فقيه، همه از او استفاده مي كنند.

ـ قرآن كتاب انسان سازي است، كتاب انسان متحرك است، كتاب آدم است، و كتابي است كه آدمي كه بايد از اينجا تا آخر دنيا و تا آخر مراتب حركت بكند[راه مي برد.]

ـ جوانان عزيزم كه چشم اميد من به شماست: با يك دست قرآن را و با دست ديگر سلاح را برگيريد، و چنان از حيثيّت و شرافت خود دفاع كنيد، كه قدرت تفكر توطئه عليه خود را، از آنان سلب نماييد.

ـ قرآن كريم كه به همه ما و به همه بشر حق دارد، سزاوار است كه ما در راه او فداكاري كنيم.

ـ مشكل بزرگ مسلمين اين است كه قرآن كريم را كنار گذاشته اند، و تحت لواي ديگران درآمده‌اند.

ـ هر چه در راه خدا بدهيم، و هر چه در راه قرآن بدهيم فخر ماست، افتخارماست، راه حق است.

ـ قرآن كريم پناه همه ماست.

قرآن در کلام امام خميني (ره)

**قرآن و اسلام


1- قرآن، طرح جامع مکتب اسلام است.
2- اسلام و "قرآن مجيد" ما را پيروزکرد.
3- ما همه تابع قرآن کريم و تابع موازين اسلام هستيم.
4- ما همه مي‌خواهيم تابع قرآن کريم و اسلام عزيز باشيم،‌قرآن و اسلام‌ زيز همه چيز ما را اداره مي‌کند.
5- قرآن و اسلام، مهجور و مظلوم است.
6- پشتوانه‌ي همه‌ي شما اسلام و قرآن است.
7- اسلام و قرآن کريم آمده‌اند که انسان را با همه‌ي ابعادي که دارد بسازند و تربيت کنند.
8- بزرگان ما در راه حفظ اسلام و احکام قرآن کريم کشته شدند و فداکاري‌ها کردند تا توانستند اسلام را تا امروز حفظ کنند و به دست ما برسانند.
9- ما براي آن نهضت کرديم که قوانين اسلام و قوانين قرآن در کشور ما حکومت کند.
10- شما براي اسلام قيام کرديد و پشتيبان شما اسلام است و کسي که پشتيبان او قرآن و اسلام باشد پيروز است.


**قرآن و هدايت


1- هيچ جا بهتر از قرآن نيست، هيچ مکتبي بالاتر از قرآن نيست،اين قرآن است که ما را به «مقاصد عاليه» هدايت مي‌کند.
2- قرآن کتاب هدايت و مبدأ نور است.
3- قرآن، آخرين کتاب انسان‌سازي و «کتاب هدايت» و مبدأ نور است.
4- آرمان اصلي «وحي» اين بوده است که معرفت به حق تعالي را ايجاد کند.
5- قرآن، «کتاب هدايت» و راهنماي سلوک انسانيت و مربي نفوس و شفاي امراض قلبيه و نور بخش سيرالي الله است.
6- قرآن، صحيفه‌ي الهيه و کتاب احياي قلوب به حيات ابدي و کتاب علم و معارف الهيّه است و به شؤون الهيّه « جلّ علا» دعوت مي‌کند.
7- وظيفه‌ي سالک الي الله،‌آن است که خود را به قرآن شريف، عرضه دارد.
8- قرآن همه چيز دارد:‌سياست دارد، فقه دارد، فلسفه دارد،‌همه چيز دارد و انسان بايد همه‌ي احتياجاتش را از قرآن تأمين کند.
9- قرآن، غني‌ترين کتاب‌هاي عالم در «تعليم و تربيت» است.
10- ما ،‌قرآن شريفي داريم که همه مسائل در آن هست.
11- قرآن، انسان را به تقوا،‌اخلاق و به خوبي دعوت مي‌کند.


** قرآن و مسلمانان
1- هر چه در راه خدا و قرآن بدهيم افتخار ماست و راه حق است.
2- آن چه مهم است اين است که مسلمين به اسلام و قرآن عمل کنند.
3- جوانان عزيزم! که چشم اميد من به شماست: با يک دست قرآن و با دست ديگر سلاح را برگيريد.
4- قرآن، «محور وحدت مسلمين» است.
5- قرآن کريم بين مسلمين عقد اخوت خوانده است.
6- سراسر حقايق قرآن از وحدت بين مسلمين بلکه بشريت دم مي‌زند.
7- مشکل بزرگ مسملين اين است که قرآن کريم را کنار گذاشته‌اند و تحت لواي ديگران در آمده‌اند.


** قرآن و بشريت 1- قرآن مجيد وسنت، شامل همه‌ي دستورات و احکامي است که بشر براي سعادت و کمال خود احتياج دارد.
2- قرآن کريم سعادت همه‌ي بشر را بيمه کرده است و هر کس در زير بيرق او واقع بشود، در دنيا و آخرت،«سعيد» است.
3- قرآن، مشتمل بر تمام معارف و تمام مايحتاج بشر است.
4- قرآن کريم يک سفره‌‌اي است که خداي تبارک و تعالي به وسيله‌ي پيغمبراکرم (ص) در بين بشر گسترده است که هر کس به مقدار استعداد خودش استفاده کند.
5- قرآن، يک سفره‌ي گسترده‌اي است که از ازل تا ابد همه‌ي قشرها مي‌توانند از آن استفاده کند.
6- قرآن، رحمتي است براي همه‌ي بشر و پيامبر اسلام (ص) يک رحمتي است براي عالمين و در همه‌ي امور، رحمت است.
7- قرآن نسخه‌ي نجات دهنده‌ي بشر است.
8- قرآن کريم به همه‌ي ما و به همه‌ي بشر حق دارد،سزاوار است که در راه او فداکاري کنيم.
9- قرآن آمده که آدم درست کند.


** قرآن وجامعه
1- ما مي‌خواهيم قرآن کريم و دستورات رسول اکرم (ص) را در اين کشور پياده کنيم.
2- قرآن کتاب تربيت و انسان‌سازي است.
3- قرآن، کتاب دعوت و کتاب اصلاح جامعه است.
4- مهذب شويد و با شناخت مباني نوراني قرآن، ملت را بيدار سازيد.
5- بايد تمام جناح‌ها،‌از هر طبقه، بدانند که جز در سايه‌ي اسلام و در زير پرچم توحيد و قرآن،‌راه‌ پيروزي، مسدود است.
6- تا «پرچم قرآن» بر فراز ملت ماست، پيروز است.
7- قرآن براي همه است و سعادت همه را بيمه مي‌کند.
8- قرآن کريم، محتاج به فداکاري‌ قشرهاي ملت است.
9- قرآن،‌يک سفره‌ي پربرکت است که پهن شده تا همه‌ي قشرها از آن استفاده کنند.
**عظمت قرآن 1- قرآن، کتاب همه اعصار است.
2- اين قرآن ما را به مقاصد عاليه‌اي دعوت مي‌کند که در باطن ذاتمان توجه به او هست و خودمان نمي‌دانيم.
3- همه‌ي سعادت عالم در «ليلـﺔ القدر» نازل شده است و از اين جهت از همه‌ي شب‌هاي عالم بالاتر

است.
4- قرآن، صحيفه‌ي الهيه و کتاب احياي قلوب به حيات ابدي و کتاب علم و معارف الهيه است و به شؤون الهيه «جل‌ّ و علا» دعوت مي‌کند.
5- خداوند بر دنيا منت گذاشت که قرآن را فروفرستاد.
6- قرآن، کتاب تحرک و جنبش است.
7- اگر قرآن نبود باب «معرفـﺔ الله» بسته بود الي الابد.
8- قرآن، «دعاي نازل» است همان گونه که دعا،«قرآن صاعد» است.
9- قرآن، تجلي وحي الهي بر قلب مبارک نبي اکرم (ص) و نهج‌البلاغه،‌انعکاس آن از قلب نوراني علي (ع) است.
10- قرآن يک «وديعه الهي» است.
11- قرآن کريم، کتابي است که از صدر اول تا به حال،‌يک کلمه و يک حرف، کم و زياد نشده است.
12- قرآن، «سخن خدا» با انسان است.
13- قرآن، يک سفره‌ي گسترده‌اي است از ازل تا ابد که همه‌ي اقشار بشر مي‌توانند از آن استفاده کنند.


** عمل به قرآن 1- ما بايد قرآن را سرلوحه‌ي همه‌ي امورمان قرار دهيم.
2- ما مکلفيم که هر قدر مي‌توانيم زير پرچم قرآن برويم،‌هر قدر که به قرآن عمل کرديد، زير پرچم آن رفتيد،‌پرچم قرآن، «عمل به قرآن» است.
3- آن چه مهم است اين است که مسلمين به اسلام و قرآن عمل کنند.
4- اي فرزندان برومند اسلام، حوزه‌ها و دانشگا‌ه‌ها را با توجه به شئونات قرآن و ابعاد بسيار مختلف آن بيدار کنيد و «تدريس قرآن» را در هر رشته‌اي که باشد، مد نظر و مقصد اعلاي خود قرار دهيد.
5- آن چه مهم است اين است که مسلمين به اسلام و قرآن عمل کنند.
6- قرآن،‌بايد در تمام شئون زندگي ماحاضر باشد.
7- ما امروز مفتخريم که مي‌خواهيم مقاصد «قرآن و سنت» را پياده کنيم.
8- بچه‌هاي ما بايد تربيت قرآني بشوند.

** تلاوت قرآن
1- قرآن آيات الهي است و انگيزه‌ي «بعثت»،‌آوردن اين کتاب و تلاوت کردن اين آيه‌ي عظيم الهي است.
2- انگيزه‌ي بعثت، آوردن اين کتاب بزرگ است و «تلاوتکردن اين کتاب بزرگ» و اين آيه‌ي عظيم الهي است.
3- «قرائت قرآن» و حاضر بودن قرآن در تمام شؤون زندگي انسان،‌از امور لازم است.

** توسل به قرآن
1- اي قطره‌ها به دريا متصل شويد تا محفوظ باشيد و الاّ مستهلک مي‌شويد و از بين مي‌رويد، اي افکار کوتاه، بيدار شويد،‌خودتان را متصل کنيد به اين دريا،‌درياي الوهيت،‌درياي نبوت و درياي قرآن.
2- مادامي که در پناه قرآن هستيم بر دشمنان غلبه خواهيم کرد.
3- اتکا شما به قرآن باشد.
4- اين طرف و آن طرف نرويد، هيچ جايي بهتر از قرآن نيست.
5- هان!‌اي قطره‌هاي جدا از اقيانوس قرآن اسلام، به خود آييد و به اين اقيانوس‌ الهي متصل بشويد.
6- قرآن کريم پناه همه‌ي ماست.

*قرآن و دشمنان 1- مادامي که در پناه قرآن هستيم بر دشمنان غلبه خواهيم کرد.
2- آمريکاست که اسلام و قرآن مجيد را به حال خود مضر مي‌داند و مي‌خواهد آن‌ها را از جلوي راه‌خود بردارد.
3- هدف اصلي دولت‌هاي استعمارگر، محو قرآن، اسلام و علماي اسلام است.

** قرآن ، آزادي و استقلال 1- قرآن، شما را آزاد قرار دادهاست و قرآن،‌استقلال شما را بيمه کرده است.
2- استقلال و آزادي در پيروي از قرآن کريم و رسول اکرم (ص) است.
3- ما از آزادي منهاي قرآن و از استقلال منهاي اسلام، بيزار هستيم.
4- ما آزادي در پناه قران را مي‌خواهيم.
5- اگر تمام آزادي‌ها را به ما بدهند و تمام استقلال‌ها را به ما بدهند و بخواهند قرآن را از ما بگيرند، نمي‌خواهيم.

** نور قرآن 1- قرآن، عالم را «نور علي نور» مي‌کند و ما بايد به اين نور و به اين اقيانوس نور پي ببريم.
2- قرآن کتاب هدايت و مبدأ نور است.
3- قرآن،آخرين کتاب انسان‌سازي و «کتاب هدايت» و مبدأ نور است.
4- قرآن، نور است و اين «مشعل نور» بايد در دست انسان‌هاي نوراني باشد.
5- قرآن، نوري است که قلوب انسان‌ها را از حجاب‌ها و ظلمات مي‌رهاند.

** انس با قرآن 1- اي قطره‌ها به دريا متصل شويد تا محفوظ باشيد و الا مستهلک مي‌شويد و از بين مي‌رويد، اي افکار کوتاه،‌بيدار شويد، خودتان را متصل کنيد به اين دريا،‌درياي الوهيت، درياي نبوت و درياي قرآن.
2- قرآن، براي استفاده‌ي همه طبقات آمده است،‌هر کس به مقدار استعداد خود.
3- از انس با قرآن، اين «صحيفه‌ي الهي و کتاب هدايت» غفلت نورزيد.

** تدبر در قرآن 1- تدبر در قرآن، انسان را به مقامات بالاتر و والاتر هدايت مي‌کند.
2- فرزندم! با قرآن، اين کتاب بزرگ معرفت آشنا شو و با قرائت آن راهي به سوي محبوب،‌باز کن و تصور مکن که قرائت بدون معرفت اثري ندارد که اين وسوسه‌ي شيطان است، اين کتاب از طرف محبوب است براي تو و براي هر کس و نامه‌ي محبوب است، گرچه عاشق و محب، مفاد آن را نداند.

** آموزش قرآن 1- تدريس قرآن،‌در هر رشته‌اي از آن را مدنظر و مقصد اعلاي خود قرار دهيد.