X
تبلیغات
نماشا
رایتل

پشت پرده شبکه اهل بیت؟!!!

فرهنگی مذهبی- نیازمندی ها - یارانه - و خیلی چیزای جالب دیگه

فدک، واقعیت یا افسانه؟ (۵)

امیرالمؤمنین علیه السلام می‏ فرماید: در زیر این آسمان تنها فدک در دست ما بود؛ ولی عده ‏ای بر آن بخل کردند. (یعنی عمر و ابوبکر آنرا از روی بخل گرفتند.) و عده دیگری در آن دست و دلبازی کردند(یعنی عثمان آن را به تصرف خود گرفت و به هر کسی که می‏خواست بذل و بخشش کرد.) و خداوند، خوب قاضی و حَکَمی است و خوب می‏داند که درباره فدک و غیر فدک با ما چه کردند!

واگذاری فدک به فاطمه(علیها السلام) چنانکه در روایات بی شماری از طریق خاصّه و عامّه آمده است، رسول خدا(صلی الله علیه وآله)در زمان حیات خود فدک را به فاطمه زهرا(علیها السلام) واگذار کردند و این سه سال قبل از رحلت پیامبر بود; یعنی همان ایامی که فدک به تصرف آن حضرت درآمد. طبرسی در مجمع البیان، ذیل تفسیر آیه: { وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ} از امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) و نیز ابوسعید خدری چنین روایت می کند: «إنّه لَمّا نَزَلَتْ هذِهِ الآیَة عَلَی النَّبِی (صلی الله علیه وآله) أَعْطاها وَسَلَّمَها فَدَکاً وَبَقِیت فِی یَدِها ثَلاث سَنَوات قَبْلَ وَفاتِ النَّبِیّ» .همین که آیه کریمه به پیامبر(صلی الله علیه وآله) دستور داد حقّ ذوی القربی; یعنی خویشاوندان پیامبر و مسکین و ابن سبیل را بدهد، آن حضرت فدک را به فاطمه(علیها السلام)داد و سه سال قبل از وفات حضرتش در دست فاطمه بود. همین مطلب را سیوطی در درّالمنثور از ابی سعید خدری نقل کرده است: «أخرج البزاز وابویعلی وابن حاتم و ابن مردویه عن أبی سعید الخدری، قال: لَمّا نَزَلَتْ هذِهِ الآیَة { وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ...} دعا رسول الله فاطمة فأعطاها فَدَکاً}. چون آیه شریفه نازل شد پیامبر(صلی الله علیه وآله) فاطمه(علیها السلام) را فراخواند و فدک را به او داد. و نیز از قول ابن عباس آورده: «لما نزلت { وَآتِ ذَاالْقُرْبی حَقَّه} أقطع رسول الله فاطمة فدکاً» چون آیه شریفه نازل شد، رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فدک را ملک فاطمه(علیها السلام) قرار داد. هیثمی در مجمع الزوائد و ذهبی در میزان الاعتدال، متّقی در کنز العمال و برخی دیگر از محدّثان عامّه نیز عین این مطلب را نقل کرده اند. کوتاه سخن اینکه: فدک خالصه پیامبر گرامی بوده و در زمان حیات خود به امر خداوند آن را به فاطمه زهرا(علیها السلام) داده است. این اقدام پیامبر(صلی الله علیه وآله) بر اساس مصلحت دین و مسلمین و آینده خلافت اسلام بوده; زیرا اوّلا: هرگاه فدک در دست زهرا و علی(علیهما السلام)بود، آن را جز برای دین و مسلمین و مصالح جامعه اسلامی نمی خواستند و همان راه و روش پیامبر را می پیمودند. ثانیاً: خلافت آینده اسلام که می بایست در دودمان اهل بیت استمرار می یافت، به بنیه مالی و پشتوانه اقتصادی نیاز داشت و فدک به عنوان یک منبع درآمد، بخشی از این بودجه را تأمین می کرد و رمز اینکه پیامبر(صلی الله علیه وآله) آن را به فاطمه(علیها السلام) دادند و مستقیماً به علی(علیه السلام)نسپردند، شاید این باشد که فاطمه دختر پیامبر بود و مردم نسبت به او احترامی ویژه داشتند و ذی القربای مستقیم رسول الله بود و دادن فدک به حضرتش دستور خداوند در آیه کریمه بود و بدیهی است که فاطمه زهرا(علیها السلام) نیز با فدک همانگونه عمل می کرد که پیامبر می خواست و آن را در جهت خلافت امیرمؤمنان و مصلحت مسلمانان قرار می داد. این در حالی است که گروهی از اهل نفاق و دنیاطلبان; از قبل با خلافت امیرمؤمنان سرستیز داشتند و اگر فدک به طور مستقیم در اختیار آن حضرت قرار می گرفت، عکس العمل هایی نشان می دادند. در هر حال، وجود فدک در میان اهل بیت، خواه در دست علی(علیه السلام) یا زهرا(علیها السلام) در حاق واقع فرقی نداشت. اقدام دستگاه حاکمه نیز در غصب فدک همان هدف را تعقیب می کرد که اشاره شد و آن تهی دست نمودن خاندان پیامبر از بنیه مالی بود و در این جهت فرقی نداشت که متصرف زهرا باشد یا علی(علیهما السلام). نکته دیگری نیز در اینجا وجود داشت و آن اینکه اگر زهرا(علیها السلام) تسلیم مى شد، مى بایست در اصل خلافت نیز تسلیم شود و حقّی را که خدا و پیامبر در ولایت امّت برای اهل بیت قرار داده، به آنان تسلیم نماید و این به معنای بر باد رفتن کرسی خلافت بود. بنابر این جنبه سیاسی فدک مهمتر از جنبه اقتصادی آن بوده است

 

ادامه دارد... 

 

منبع: http://www.ghadir.ca/

تاریخ ارسال: پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1390 ساعت 12:28 ق.ظ | نویسنده: غلامعلی حسینی بهجانی | چاپ مطلب
نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد