پشت پرده شبکه اهل بیت؟!!!

پشت پرده شبکه اهل بیت؟!!!

فرهنگی مذهبی- نیازمندی ها - یارانه - و خیلی چیزای جالب دیگه
پشت پرده شبکه اهل بیت؟!!!

پشت پرده شبکه اهل بیت؟!!!

فرهنگی مذهبی- نیازمندی ها - یارانه - و خیلی چیزای جالب دیگه

جمهوری اسلامی و بی عدالتی؟

چرا در ایران اسلامی معضلاتی چون فقر، بی عدالتی ، تبعیض ، پارتی بازی ، رشوه و مفاسد اداری وجود دارد؟
اگر بخواهیم جانب انصاف را رعایت نماییم و واقعیات جامعه را در نظر بگیرم ، باید بگوییم که انقلاب اسلامی ایران با هدف اجرای احکام و ارزش های الهی ، دفاع از حقوق مظلومان ، رعایت عدالت اجتماعی ، نفی تبعیض و... شکل گرفت و به پیروزی رسید. از اول انقلاب اسلامی تا کنون ، مسؤولان عالی رتبه نظام - چه در گفتار و ارائه خط مشی و اصول کلی نظام و تدوین برنامه های دولت و چه در عمل - همیشه بر این اصول تأکید و پافشاری داشته و برای بهبود سطح معیشتی ، رفاه و... این اقشار اقداماتی انجام داده اند؛ بنابراین ما با شما در کلیت مواردی را که ذکر نمودید موافق نیستیم ، زیرا بسیاری از مردم که قبل از انقلاب از وضعیت مناسب اقتصادی برخوردار نبودند، به برکت انقلاب اسلامی و برنامه های دولت از اقشار مستضعف ، وضعیت مناسب تری دارند. و این با مراجعه به آمار، کاملا" قابل اثبات می باشد؛

مثلا" مواردی که برای معافیت از سربازی در قانون وجود دارد، از قبیل تک فرزندی ، نواقص جسمی ، طرح معافیت فرزندان شهدا و جانبازان و آزادگان و اقوام درجه اول آن ها، طرح دوبرادری (عنایت رهبری )، خرید سربازی و... همه برای تمامی افراد جامعه اعم از ثروتمند یا مستضعف که شامل این قوانین بشوند، یکسان است . هم چنین تحصیل در دانشگاه های دولتی ، بدون هیچ گونه تبعیضی و بر اساس ضوابط و مقررات مربوط صورت می پذیرد. اما اگر منظورتان این است که در بعضی جاها تبعیض وجود دارد و یا حقی پایمال می شود، ما هم در این مقدار با شما موافقیم و مسؤولین عالی رتبه نظام نیز ضمن اذعان به آن همیشه دغدغه و نگرانی خود را از این وضع اعلام داشته و به مسئولین مربوطه تذکرات و توصیه های لازم را ارائه نموده اند؛ در فرمان مبارزه با فساد و تبعیض که در اردیبهشت ماه 1380 به سران سه قوه ابلاغ گردید، شاهد آن بودیم . بررسی ریشه ای و پرداختن به علل و عوامل این قبیل مشکلات و نارسایی ها - که حتی مقدار کم آن نیز زیبنده جامعه اسلامی نمی باشد - نیاز به بررسی دقیق علل و عوامل جامعه شناختی آن دارد که به اختصار مهم ترین آن ها را بیان می کنیم .
1. وجود فقر در کشور تا حدودی ناشی از ساختار اقتصادی کشور، وابستگی به صادرات نفت ، جمعیت زیاد، عدم رشد صنایع مادر، وابستگی در بسیاری از مواد صنعتی به خارج از کشور، مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی ، محاصره اقتصادی و سیاسی و... است . شاید بتوان مهم ترین عامل آن را عدم اجرای کامل عدالت اجتماعی در کشور دانست ؛ چنان که مقام معظم رهبری می فرمایند:((... در وضعیت کنونی ، ثروت در کشور می جوشد و کسانی هستند که می توانند ثروت های زیادی را به دست آورند.... عدالت اجتماعی بدین معنی است که فاصله ژرف میان طبقات و برخوردارهای نا به حق و محرومیت ها از میان برود و مستضعفان و پابرهنگام که همواره مطمئن ترین و وفادارترین مدافعان انقلابند، احساس و مشاهده کنند که به سمت رفع محرومیت حرکتی جدی و صادقانه انجام می گیرد...))، (آیت الله خامنه ای :حدیث ولایت ، ج 1، ص 287).
2. درباره برخی از مسائلی که ذکر کرده اید (خریدن سربازی ، تحصیل در دانشگاه های آزاد و...) حتی کسانی که این قوانین را تصویب نموده اند، این دغدغه ها را نیز داشته اند؛ از همین رو این مسئله مورد مخالفت های زیاد و با فراز و نشیب بوده و هم اکنون نیز مورد مخالفت است .
3. معضل پارتی بازی ، رشوه ، مفاسد اداری و... از منظر جامعه شناختی و روان شناختی دارای عوامل متعددی می باشد که مهم ترین آن ها عبارتند از:
1- ادامه و بقای فرهنگ فاسد و منحوس 2500 ساله پادشاهی در ایران از قبیل رشوه خواری ، پارتی ، روابط را مقدم بر ضوابط دانستن ، استبداد رأی جاه پرستی و سلطه پذیری و... .
2- عدم تثبیت ارزش های اسلامی و قانون گرایی و پایبندی به ضوابط در حدی که مسؤول یا مدیر اداره خودش را خدمتگزار بداند نه سوار بر مردم و... که این خود ناشی از عوامل مختلفی از قبیل :فقدان برنامه ای جامع و همه جانبه برای تربیت ، آموزش و توجیه آنان ، کم کاری یا بعضا" عملکردهای غلط نهادهای فرهنگی کشور، سردر گمی مسؤولان امور فرهنگی و عدم ارائه برنامه منسجم فرهنگی ، فقدان اجماع نظر دولتمردان در کیفیت برخورد با این مسأله و... می باشد.
3- عدم تصفیه کامل افراد در سطوح پایین بعد از وقوع انقلاب از یک سو و رعایت ننمودن مسائل اصیل اسلامی از قبیل :لیاقت و شایستگی ، تعهد و تقوا، تجربه و مهارت و تخصص و... در گزینشها چنانچه حضرت علی (ع) در عهد نامه خود به مالک اشتر می فرماید:((ثم انظر فی امور عمالک فاستعملهم اختیارا" و لاتولهم محاباه و اثره فانهما جماع من شعب الجور و الخیانه و توخ منهم اهل التجربه و الحیاء من اهل البیوتات الصالحه والقدم فی الاسلام المتقدمه ...؛ در امور و کارهای کارمندان و کارگزاران خود دقت کن و پس از اینکه آنها را امتحان نمودی به کار بگمار و در تعیین آنان چنین کن :قبل از این که آنها را به کاری بگماری آنانرا مورد آزمایش و امتحان قرار بده به خاطر تمایل خاص به شخصی کسی را به کاری منصوب مکن خود سرانه و بدون مشورت و یا استبداد رأی آنها را به کار مگمار زیرا اینگونه انتخاب و منصوب نمودن یعنی از روی تمایل شخصی و بدون مشورت و آزمایش خود ستمگری و ظلم و خیانت است و برای انتخاب کارمندان و کارگزاران دولت اینگونه افراد را انتخاب نما افرادی که اهل تجربه هستند و در کشاکش کارها ساخته و پرداخته شده اند اهل شرم و حیاء و عفت هستند از خاندانهای پاک دامن و صالح باشند سابقه و حسن سابقه آنها در اسلام بیش از دیگران باشد...))، (نهج البلاغه ، نامه 53) و از طرف دیگر ضعف در بازرسی نظارت ، حراست و مراقبت دولتی ، حضرت آیت الله خامنه ای می فرمایند:((باید در گزینش کارمندان دولت دقت لازم صورت گیرد و به دنبال گزینش خوبان نظارت بر کار آنان نیز ضرورت است چون مقام و قدرت غالبا" اخلاق و رفتار مسؤولان را تغییر می دهد بنابراین اگر بعد از گزینش حتی افراد پارسا و کاردان از بالا بر عمل کرد آنان نظارت دقیق نشود ممکن است به تدریج تغییر رویه داده و به سبب سستی در انجام وظیفه ، موجب بی اعتمادی ملت نسبت به دستگاه حکومت اسلامی شوند. لذا نظام انقلابی در چگونگی انجام امور توسط کارگزاران و مسؤولان باید نظارت مستمر به کار آنان داشته باشد.)) (فجر انقلاب در بهار قرآن ص 203و ص 205).
4- تهاجم فرهنگی و تغییر ارزشها پس از دوران دفاع مقدس مانند با ارزش شدن پول شهرت ، مدرک گرایی ، رفاه طلبی ، و تجمل پرستی و... .
5- اجرا نشدن امر به معروف ونهی از منکر یا نظارت ملی و همگانی که در روایات متعدد ضامن حفظ و سلامت جامعه و اجزاء اداری و... می باشد حضرت علی (ع) در بستر شهادت به فرزندان خویش امام حسن و امام حسین (ع) چنین سفارش می نمایند ((امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که در این صورت اشرار شما بر شما حاکم می شوند سپس شما برای رفع آنها دعا کنید اما دعای شما اجابت نمی شود))، (نهج البلاغه ، نامه 47) و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز این فریضه الهی در اصل هشتم در سه قسم مردم نسبت به یکدیگر دولت نسبت به مردم ومردم نسبت به دولت در نظر گرفته شده هر چند متأسفانه راهکارها عملی شده این فریضه مهم و اساسی در جامعه تبیین و اجرا نشده است . بنابراین ، تا حساسیت قابل توجهی که منجر به عزم ملی برای برخورد با این معضلات (رشوه خواری ، پارتی بازی و...) به وجود نیاید، قطعا" این معضل همچنان باقی می ماند، هر چند بقیه عوامل نیز اصلاح بشوند؛ قرآن کریم می فرماید:((ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم ؛ خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر آن که آنان آن چه را در خودشان است تغییر دهند))، (سوره رعد، آیه 11). در اندیشه سیاسی اسلام ، انسان قادر به تغییر سرنوشت خویش و سمت دهی آن در جهت خواست خود و نیز اصلاح ساختار اجتماعی اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی خود می باشد.
6- وجود مشکلات و نارسایی های اقتصادی ، ناکافی بودن درآمدها، وجود تورم و خلاصه عدم تأمین نیازهای معیشتی و رفاهی کارمندان .
7- پس از دوران دفاع مقدس و آغاز دوران بازسازی کشور، مدلی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی در پیش گرفته شد که این مدل موجب بروز تضادهای ارزشی و فاصله گرفتن جامعه از شاخص های مطلوب گردید. به گونه ای که توسعه نتایج عکس خود را ظاهر ساخت و فاصله ها را تشدید نمود و باعث تغییر ارزش ها و با ارزش شدن پول و ثروت در نزد افراد جامعه گردید. با توجه به عوامل فوق و عوامل دیگری از این قبیل می توان به این نتیجه رسید که :تحت شرایط کنونی ایران ، وقتی که پول و ثروت با ارزش شود و از یک طرف در انسان ها نیاز به انواع کالا به وجود آید و هم زمان درآمدشان کاهش یابد و در نتیجه انسان ها نیاز شدید به پول داشته باشند و از طرف دیگر امکانات برایشان فراهم نباشد و همه راه های مشروع بسته باشد و سیسم کنترل درونی (مذهب ) آنها و سیستم کنترل بیرونی (نظارت دستگاه های مربوطه ، امر به معروف و نهی از منکر) ضعیف باشد، آنها برای ارضاء نیازهایشان به راه های نامشروع از قبیل رشوه خواری ، پارتی بازی و... روی می آورند، بنابراین هم چنان که ملاحظه می نمایید این چنین نیست که علت مفاسد اداری فقط به خاطر عدم نظارت مسؤولین حکومتی و فقدان برخورد قاطع آنان باشد، بلکه مسأله بسیار ریشه ای تر و حل کامل آن نیز راه کارهای مناسب و بسیار دقیق ، آن هم در طولانی مدت می طلبد، اما ما با شما موافقیم که باید با متخلفین برخورد بشود و این کار هم به کرات توسط دادگاه ها با متخلفین شده و می شود ولی در هر صورت باید به ریشه های آن پرداخت و امید می رود ان شاءالله با انجام اصلاحات اقتصادی ، اجتماعی ، اداری و... به هیچ وجه شاهد این گونه ناهنجاری ها و تخلفات در جامعه اسلامی نباشیم . این نکته در خور توجه است که هم چنان که مسؤولان عالی رتبه نظام به کرات اعلام کرده اند که ما این انقلاب را برای تحقق احکام و ارزش های اسلامی شروع کرده و به پیش می رویم و تا دستیابی کامل به این هدف فاصله زیادی مانده است ؛ بنابراین صرف وجود کشور اسلامی ، علت تامه برای برطرف شدن این گونه مفاسد اداری نمی باشد بلکه عوامل دیگری نیز دخیل می باشند که با فقدان آنها، عنصر مدیریتی ایده آل نیز در رسیدن به هدف تأثیر عمده ای نمی تواند داشته باشد. این عوامل عبارتند از:
1- حاکم شدن ارزش های الهی خصوصا" در سایر مراتب و رده بندی های بدنه اجرایی نظام از مسؤولین گرفته تا رده های پایین (نظارت درونی ).
2- حل شدن مشکلات اقتصادی و معیشتی کارکنان و...
3- نظارت دقیق و قاطع نسبت به عملکردهای کارکنان و مأموران و... (نظارت بیرونی ) و برخورد با متخلفین .
4- همکاری مردم با مسؤولین و به وجود آمدن یک نوع عزم ملی در مبارزه با مفاسد اداری از قبیل رشوه خواری ، پارتی بازی و... با ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر و برخورد با افراد متخلف .
5- وحدت و همدلی میان جناح های سیاسی و مسؤولان قوای سه گانه و سایر دستگاه های دولتی و بسیج کلیه امکانات برای برخورد با این گونه مسائل و حل ریشه ای آنان .
و در آخر ذکر این نکته لازم است که با وجود تمامی این مشکلات نظام اداری ما نسبت به سال های قبل از انقلاب و سایر کشورهایی که در وضعیت مشابهی با کشور ما بوده و دوران گذار و سازندگی و... را پشت سر می گذارند در وضعیت بسیار مناسب تری قرار دارد هر چند تا رسیدن به حکومت عدل الهی و تحقق خواسته های مشروع مردم عزیزمان راه طولانی در پیش داریم . اما درباره مقایسه اوایل انقلاب با وضع فعلی باید بگوییم که اهتمام جدی و بیش تر جامعه و نظام اداری به رعایت ارزش های اسلامی و پرهیز از سوء استفاده ، تبعیض ، پارتی بازی ، رشوه خواری و... در اوایل انقلاب نسبت به زمان کنونی ، ناشی از عوالم مختلفی می باشد که به صورت مختصر عبارتند از:
1. در دهه اول انقلاب جامعه تحت تأثیر فضای معنوی ناشی از وقوع انقلاب ، دفاع مقدس و... بود که باعث تقویت همدلی ، همرنگی ، پرهیز از مادیات و منافع شخصی ، و به طور کلی ارزش های اسلامی در جامعه گردید؛ بنابراین تحت تأثیر این فضای حاکم ، مفاسد اداری و اجتماعی کم تر مجال بروز پیدا می کرد؛ اما به دلایل متعددی ، از جمله :
1. کم کاری مسؤولین و دستگاه های فرهنگی در تعمیق و تثبیت ارزش ها در جامعه ؛
2. رفتارها و اقدامات ناشایست بعضی از مدیران و کارگزاران نهادهای دولتی و نادیده گرفتن ارزش های اسلامی ؛
3. تغییر ارزش ها پس از دوران دفاع مقدس ؛ مانند با ارزش شدن پول ، شهرت ، مدرک گرای ، رفاه طلبی ، تجمل پرستی و... به بهانه توسعه اقتصادی و اجتماعی و بر اثر تهاجم فرهنگی علیه ارزش های اسلامی و ملی ؛
4. به صحنه آمدن نسل جدیدی که باورها و یافته های آنان با نسل انقلاب متفاوت بود و فقدان برنامه ای جامع برای تربیت و توجیه آنان نسبت به ارزش های اسلامی . در روایات متعددی وجود فقر در جامعه اسلامی نکوهش شده و آثار مخرب اقتصادی ، فرهنگی (ضعف عقیدتی و علمی ، اضطراب و ناراحتی های روحی و...) و اجتماعی و سیاسی آن بیان شده است . پیامبر اکرم (ص) می فرماید:((اگر رحمت پروردگارم بر فقرا نبود، نزدیک بود فقر به کفر بینجامد))، (الحیاه ، ج 4، ص 309).
امام صادق (ع) می فرماید:((چند چیز است که هر کس یکی از آنها را نداشته باشد، زندگی اش دچار کاستی و عقلش پریشان و ذهنش مشوش است :سلامتی ، امنیت ، وسعت روزی .))، (الحیاه ، ج 4، ص 303).
باید توجه داشت که هرگز فقر به تنهایی نمی تواند دنیا و آخرت انسان را به تباهی کشاند. چه بسیارند انسان هایی که با وجود فقر، توانسته اند دین و ایمان خود را حفظ کنند. البته چنان که پیش تر گفتیم ، خداوند هیچ فرد یا ملتی را تکوینا" محکوم به فقر نکرده است ؛ بلکه در نظام اقتصادی اسلام - بر خلاف نظام سرمایه داری و مارکسیسم - فقر از کمبود منابع طبیعی یا نهاد مالکیت خصوصی بر نمی خیزد. هرگاه نظام اقتصادی مورد قبول اسلام در جامعه محقق گردد و از پیدایش عوامل فقر جلوگیری شود، این پدیده به طور کلی رخت بر می بندد؛ زیرا بر اساس نصوص دینی ، منابع اولیه مورد نیاز همه انسان ها در طبیعت وجود دارد:((وآتیکم من کل ما سألتموه و ان تعدوا نعمت الله لا تحصوها؛ هر چه از او خواستید، به شما عطا کرد و اگرنعمت خدا را شماره کنید، نمی توانید آن را به شمارش آورید))، (سوره ابراهیم ، آیه 34).
بنابراین ، بسیاری از عوامل فقر، انتخابی و ارادی می باشد؛ مانند:تنبلی و عدم استقامت ، بی برنامگی ، ارتکاب گناه ، دیدگاه غلط نسبت به دنیا و آخرت ، توزیع ناعادلانه ثروت ، ضعف مدیریت و تخصص نیروی انسان ، خودباختگی ، انحصاری بودن دانش و فن آوری ، اعتیاد و...، که حل آن نیز به همت و کوشش انسان ها بستگی دارد. اما این که غنی ، هم دنیا را در رفاه و هم آخرتش آباد باشد، در صورتی است که هم در کسب ثروت و هم در مصرف آن ، از راه های مشروع و طبق موازین شرعی عمل بکند و بتواند از این ثروت در راه رضای خداوند و خدمت به بندگانش استفاده نماید و الا چه بسیار ثروتمندانی که ثروت آنها وزر و وبال دنیا و آخرت می شود.



برای مطالعه بیشتر ر.ک :

فرامرز رفیع پور، توسعه و تضاد
فرامرز رفیع پور، آناتومی جامعه
علی ذو علم ، انقلاب و ارزش ها
سعید فراهانی فرد، نگاهی به فقر و فقرزدایی از دیدگاه اسلام


منبع: www.jawab.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد